Zbytečné obavy
České firmy se často jakoby obávají zahraničního trhu. Velmi často reflektují pokles tržeb, který nezřídka vede až k personální krizi, ale snaha expandovat na zahraniční trh, jakoby chybí. Přitom členství v Evropské unii právě přináší celou řadu příležitostí. Zahraniční zakázky jsou prospěšné nejen pro interní rozvoj firmy (výplaty, zisky), ale také má významný pozitivní vliv na celou českou ekonomiku.
Jednou z firem, která se zahraničního trhu nebojí a dokázala na něj úspěšně expandovat je Metrostav.
Metrostav
Metrostav vzniká začátkem sedmdesátých let jako společnost, která byla určena výhradně k budování pražského metra. Po revoluci ovšem výstavba metra přestává být specializací a firma, která v roce 1991 získává status akciové společnosti, hledala uplatnění v pozemním stavitelství. Jedná se o výstavbu a ražení tunelů, například tunel Blanka, Městské okruhy v Praze.
Nicméně Metrostav je univerzální stavební firma, která je schopna zajistit také průmyslové stavby, občanské stavby (Národní technická knihovna, obchodní centrum Šantovka).
Úspěšný i v zahraničí
Metrostav ovšem úspěšně působí také v zahraničí, pro příklad můžeme zmínit rychlostní silnici v Gdaňsku, tunely na Islandu, metro v Helsinkách, tunely v Norsku. Mezi další země, ve kterých Metrostav působí, zmiňme Slovensko, Německo, Turecko, Finsko či Chorvatsko. Pro tunely a výstavbu metra využívá klasické hornické způsoby i moderní technologie. Šéf zahraniční divize připouští, že k působení v zahraničí vedla společnost malá poptávka na českém trhu. Nicméně právě tomuto nedostatku firma vděčí za to, že úspěšně etabloval na evropském trhu.
Přitom prorazit není vůbec snadné. Například v severských zemích firma narazila na mimořádný perfekcionismus. Firma nejenže dokládala již zrealizované projekty, ale zadavatelé si obvolávali společnosti, zda se službami společnosti byly spokojeni. Dobré reference jsou velmi důležité.